فهرست بستن

صدور تائیدیه دانش بنیان ۲ واحد فناور مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نعمت هدایت ۲۷ دی با اعلام این خبر، گفت: مرکز پژوهش های صنعتی سازگار و  شرکت اکسیر طبیعت صدرا ۲ واحد فناور مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هستند که موفق به اخذ تائیدیه دانش بنیان شدند.
وی افزود: مرکز پژوهش های صنعتی سازگار با فعالیت تولید، نشر، پژوهش و آموزش در حوزه برق، الکترونیک و مهندسی پزشکی با داشتن چهار مجموعه فناور در درون خود در سه سال گذشته توانسته است اقدامات و فعالیت های فناورانه ای را در حوزه های برق، الکترونیک و تجهیزات پزشکی ارائه دهد.
هدایت اضافه کرد: این مجموعه ها مانند حلقه های یک زنجیر مکمل یکدیگر بوده و مسیر کامل از ایده تا محصول را به صورت یکجا در دل خود دارد.
رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: شرکت اکسیر طبیعت صدرا نیز در زمینه های تولید متابولیت های دارویی گیاهان از طریق کشت ریشه های موبین، تولید ترکیبات دارویی گیاهی، تولید محصولات کشاورزی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی و غیره فعالیت می کند.
بابک رضایی افشار مدیر عامل مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گفت: اولین مجموعه و حلقه شروع زنجیره فعالیت های دانش بنیان این مجموعه شرکت سازگار گستر آرتا سبلان است که با برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی توانسته است ۱۲۰ تیم تحقیقاتی متشکل از ۳۱۰ دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی را جذب و پس از ارائه آموزش های مختلف به آنان تاکنون بیش از ۶۰ مقاله داخلی و خارجی را بر مبنای تولیدات خود مرکز پژوهش های صنعتی سازگار ارائه نماید. همچنین این پژوهش ها منجر به ثبت ۵ اختراع  و تالیف و ترجمه ۱۸ جلد کتاب نیز شده است.
رضایی افشار افزود: بخش دوم این مرکز مجموعه سابتل است که توانسته است بیش از ۱۲ محصول از جمله Chipset ثبت سیگنال های حیاتی را پس از اخذ مجوزهای لازم از جمله تائیدیه سازمان پژوهش های صنعتی ایران و پروانه بهره برداری صنعتی به تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال تولید نماید.
وی بیان کرد: سومین بخش این مرکز آزمایشگاه علوم شناختی سازگار گستر است که عضو فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و هشت خدمت مختلف در حوزه های برق و علوم شناختی ارائه می کند که در سال گذشته نیز بیش از ۸۰ فعالیت آزمایشگاهی و دانشگاهی را به افراد ارائه کرده است.
مدیرعامل مرکز پژوهش های صنعتی سازگار افزود: این مرکز همچنین با اخذ مجوز راه اندازی یک موسسه انتشارات با عنوان انتشارات پادمیرا توانسته است زنجیره پژوهشی تولیدی خود را تکمیل کرده و اقدام به چاپ و نشر تخصصی کتب و مجلات علمی و نشر یافته های محققین فعال در این مرکز و سایر تحقیقات تخصصی این حوزه نماید.
رضایی افشار ادامه داد: بخشی از خدمات این مرکز پژوهشی که از فرایندهای علمی و پیچیده دانش بنیان برخوردار بود به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان اعلام و مورد تائید این کارگروه نیز قرار گرفت و این شرکت در زمره شرکت های دانش بنیان ارزیایی شد.
مهدی محب الدینی مدیرعامل شرکت اکسیر طبیعت صدرا نیز گفت: شیکوریک اسید از ترکیبات دارویی مهم گیاه کاسنی است و به دلیل توانایی در مهار آنزیم HIV integrase و همچنین تحریک ترشح انسولین و جذب گلوکز، اهمیت فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه این متابولیت‌ ها هم‌ اکنون به ‌صورت سنتز شده‌ شیمیایی در درمان بیماری ‌ها استفاده می‌شود، افزود: ترکیب دارویی طبیعی شیکوریک ‌اسید تاکنون بدست نیامده است.
محب الدینی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان تقاضا در بازار زیاد است و در طبیعت سرعت تولید متابولیت ‌های ثانویه کند بوده و مدت زمان طولانی برای تولید لازم است، در نتیجه استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی برای تولید سریع و انبوه متابولیت ‌های ثانویه و مواد دارویی ضروری به نظر می‌ رسد.
مدیرعامل شرکت اکسیر طبیعت صدرا ادامه داد: این کسب و کار با هدف تولید شیکوریک ­اسید از گیاه دارویی کاسنی با استفاده از فنون نوین کشت بافت گیاهی راه ­اندازی شده و توانایی افزایش چشمگیری در راندمان تولید این ماده دارویی و سایر ترکیبات دارویی را دارد.
وی افزود: یکی از روش‌های جدید برای تولید متابولیت های گیاهی ایجاد سیستم کشت ریشه مویین می باشد که با استفاده ناقل طبیعی به نام اگروباکتریوم رایزوژنز تولید می ­شود.
محب الدینی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه جمع آوری گیاه کاسنی به جهت استفاده از مواد موثره‌ دارویی آن پیامدهایی چون نابودی این گیاه را در پی دارد، در کشورهای مختلف ممنوعیت هایی برای برداشت بی رویه این گیاه از طبیعت وجود دارد. از طرفی روش ‌های کشت بافت و بیوتکنولوژی در شرایط درون شیشه جهت تولید ترکیبات فنولی و شیکوریک اسید انجام نشده است.
مدیرعامل شرکت اکسیر طبیعت صدرا اضافه کرد: تولید این ریشه ها در شرایط آزمایشگاهی با توان تولید بالای ترکیبات فنولی و شیکوریک اسید و سایر متابولیت های قابل سنتز با ارزش دارویی در گیاه مادری و سرعت بالای رشد آنها نسبت به ریشه های معمولی اهمیت بالای این ایده به ویژه از نظر اقتصادی می باشد و از لحاظ صنعت داروسازی دارای اهمیت است.
وی گفت: تولید محیط کشت نوین از طریق حذف عناصر ماکرو برای افزایش ترکیبات فنولی و شیکوریک اسید در کشت ریشه ‌های مویین کاسنی، یک روشی مفید و جدید برای تولید این متابولیت ‌های دارویی با ارزش در شرایط آزمایشگاهی و مدت زمان کوتاه می باشد.
محب الدینی افزود: میزان ترکیبات فنولی و شیکوریک اسید موجود در این روش را می توان با استفاده از روش هایی چون استفاده از بیوراکتورها و بهینه  سازی محیط کشت و سایر روش های ذکر شده برای افزایش تولید متابولیت ها افزایش داد. با توجه به اینکه گیاه کاسنی انواعی از متابولیت‌ های با ارزش را تولید می کند، بنابراین یک مدل گیاهی عالی برای مطالعه بیوسنتز متابولیت ‌ها می باشد که از ریشه های مویین بدست آمده می توان برای بررسی های مختلف مسیر متابولیتی و مولکولی بیوسنتز ترکیبات فنولی و شیکوریک اسید و سایر متابولیت های با ارزش دیگر این گیاه چون فلاونوئیدها و کلروژنیک اسید نیز استفاده نمود و برای تولید داروهای مورد نیاز در درمان بیماری های کبدی و ایدز استفاده کرد. در طی این پژوهش شرکت اکسیر طبیعت صدرا موفق به تولید محصول دانش بنیان ریشه های مویین گیاه کاسنی و افزایش تولید ترکیبات دارویی از جمله شیکوریک اسید گردید.